Az
elmúlt napok egyik vezető híre a CBA üzletlánc Kelet-magyarországi boltjainak elhúzódó kálváriája az évek óta kialakult tartozások miatt. A CBA
franchise rendszerében üzemelő Palóc Nagykereskedelmi Kft. ugyanis 1,9 milliárd
forintos tartozást halmozott fel. A hétvégére a boltok már ki sem nyitnak, a
hírek szerint leltároznak, de erről a dolgozók nem tudnak és bérük kifizetése
is késésben van.
A
helyzet semmiképp nem megnyugtató és rendezni kell, de kinek és főleg hogyan.
Ez mindig nagy kérdés, ki tegye az első lépést és mi legyen az. A hírek szerint
a CBA központ meghívását a Palócker vezetése nem fogadta el. Vajon miért? Úgy
tűnik a CBA-t jobban zavarja a helyzet, mint a közvetlen érintettet, hiszen ők
kezdeményezték a találkozót, de miért nem akar a másik fél találkozni.
A
CBA reputációjának nyilván nem tesz jót, ha a hír eszkalálódik, de milyen
lehetőségei vannak a rendezésre? A két fél közötti hosszú távú franchise
szerződés részleteit nem ismerjük, de feltételezem, tartalmaz
szerződésszegésnek minősülő tételeket és az adósságfelhalmozás vélhetően ilyen
kitétel lehet. Ebben az esetben akár egyoldalú lépést is hozhat a CBA és
felbonthatja a szerződést. De vajon érdeke-e egyoldalút lépni, gyanítom nem,
hiszen a keleti térségben azonnal közel száz boltot elveszít, melyre
versenytársak csaphatnak le.
Megpróbálhatja
a helyzetet a problémamegoldás eszközeinek alkalmazásával kezelni, vagyis
olyan konstrukciók kidolgozásával, hogy szigorú keretek közé szorított pénzügyi
segítséget nyújt, vagy közvetlen irányítás alá vonja a keleti hálózat boltjait,
esetleg más tőkebevonással segíti ki nehéz helyzetbe került franchise
partnerét. De ezek a megoldási szándékok vajon valóban a probléma gyökerére
nyújtanak gyógyírt, vagyis a másik fél problémáját oldják meg?
Mehet
ugyanakkor döntőbíróságra is ahol aztán hosszas vizsgálódás alatt
megvitatják a körülményeket, megállapítják a felelősöket, de a helyzet nem
biztos, hogy gyors és sikeres megoldást nyer.
Gyanítom
a legjobb megoldás ebben az esetben a tárgyalás lesz, már ha a másik fél
egyáltalán hajlandó rá. Jelenleg nem úgy tűnik. Vajon mitől fél a Palócker
vezetése? Tisztában vannak a tárgyalási pozíciókkal, erőviszonyokkal? Nem
tudnak magyarázatot adni a kialakult helyzetre? Tudják, hogy a franchise
kötelezettségeiket nem teljesítették?
Jelen
esetben az erőviszonyok tisztán a CBA-nak kedveznek, de a nagy kérdés az, hogy
hogyan tudja használni. Mik a szándékai, azaz céljai. Megtartani az
együttműködést, vagy felmondani? Mindkettőnek ára lesz, lehet, hogy nem is
kicsi. Milyen stratégiával fogja céljait elérni? De talán a legfontosabb, hogy
elérje tárgyalópartnere figyelmének felkeltését és az tárgyalóasztalhoz üljön
vele, vagyis ösztönözze, vagy szankcionálja a Palócker vezetését.
Meglátjuk
milyen célokkal és stratégiával dolgozik majd a CBA, egy biztos, ha sokáig marad,
a jelenlegi helyzet az inkább árthat hírnevének és üzleti erőviszonyainak. Az
esetet kimenetele pedig fontos információkat adhat beszállítói jövőbeni
tárgyalásaihoz is.
Mayer Zsolt –
Scotwork Magyarország, konzultáns, tárgyalásikészség-fejlesztő tréner
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése