2014. november 24., hétfő

Miért "pöccentek" be a Gój motorosok?


Tárgyalásikészség-fejlesztő trénerként és konzultánsként híreket hallva vagy olvasva, megpróbálom kideríteni, hogy mi vezet az emberek közötti konfliktushoz, félreértésekhez, és átgondolom a tanulságokat, hogy kerülhetők el ezek a csapdák. A Gój motorosok és Szanyi Tibor konfliktusában a politikát figyelmen kívül hagyva, pusztán csak tárgyalási szempontokat nézve, az alábbi 7 hibát találtam.

1.Az elvárásokat nem alakítjuk 2. Nem vagyunk konkrétak 3. Nem adunk megfelelő információt
4. Nem igazoljuk a feltételezésinket 5. Jóindulatból adunk ingyen 6. Mohók leszünk
7.Nem egyezünk meg abban, hogy miben egyeztünk meg
Az alap konfliktus abból adódott, hogy Szanyi Tibor meghívta a Gój motorosok csapatát egy fogadás elvesztése kapcsán Brüsszelbe egy „dínom- dánom” vacsorára.
A következő sérelmei vannak a meghívott vendégeknek: Fapados repülőjárattal kellett utazniuk, nem várta senki őket a repülőtéren, meg kellett nézniük a z európai unió székházát, a vacsorán nem lehetett választani, mert fix menü volt, illetve másnap Szanyi már nem volt ott, ezért egyedül maradtak estig a gép indulásáig és ezért fejenként 50 eurós készpénztámogatást kértek.
Sokszor tapasztalom, hogy a felek nem azért elégedetlenek egy tárgyalás végén, mert keveset kaptak, hanem azért mert többre számítottak. Ezért nagyon fontos a másik fél elvárásainak alakítása, amit a tárgyalás során jó időben megosztott információ átadással megtehetjük.
Ha az egyik fél azt hiszi, hogy business-class, privát limuzin, 5 csillagos szálloda, Michelin csillagos étterem jár mindenkinek, akit az EU hív meg látogatásra, akkor elégedetlen lesz a fent említett körülményekkel. Mit jelent a dinom-dánom? Egy három-fogásos étkezést, vagy homárnak is kell lennie?
Ha ingyen kapunk egy utat, azért kell-e valamit teljesítenünk? Elvár-e valamit a másik fél? Kért-e érte valamit? Kérhet-e érte valamit? Tapasztalataink szerint  ingyen ajándék odaadása a tárgyalásaink során  nem jóindulathoz vezet, hanem mohósághoz. Nagy lesz a kísértés, ha ennyi mindent kaptunk, akkor kérjünk még? Kinek a hibája ez, azé, aki adja, vagy azé, aki kér még?
Ahhoz, hogy mindez ne következzen be, legalább egy nagyon fontos dolgot tegyünk meg minden tárgyalásunk végén:
Egyezzünk meg abban, hogy miben egyeztünk meg! A végén csak egy pár percet kell rá szánni, de nagyon sok későbbi vita elkerülhető, ha mindenki igazolja a feltételezéseit, és tudja, hogy pontosan mit kap, és ezért mit kell adnia cserébe.

Papp Zoltán Scotwork Magyarország  konzultáns

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése