Tárgyalásikészség-fejlesztő trénerként és konzultánsként híreket
hallva vagy olvasva, megpróbálom kideríteni, hogy mi vezet az
emberek közötti konfliktushoz, félreértésekhez, és átgondolom a
tanulságokat, hogy kerülhetők el ezek a csapdák. A Gój motorosok és Szanyi Tibor konfliktusában a politikát
figyelmen kívül hagyva, pusztán csak tárgyalási szempontokat nézve,
az alábbi 7 hibát találtam.
1.Az elvárásokat nem alakítjuk 2. Nem vagyunk konkrétak 3. Nem adunk megfelelő információt
4. Nem igazoljuk a feltételezésinket 5. Jóindulatból adunk ingyen 6. Mohók leszünk
7.Nem egyezünk meg abban, hogy miben egyeztünk meg
Az alap konfliktus abból adódott, hogy Szanyi Tibor meghívta a Gój motorosok csapatát egy fogadás elvesztése kapcsán Brüsszelbe egy „dínom- dánom” vacsorára.
A következő sérelmei vannak a meghívott vendégeknek: Fapados repülőjárattal kellett utazniuk, nem várta senki őket a repülőtéren, meg kellett nézniük a z európai unió székházát, a vacsorán nem lehetett választani, mert fix menü volt, illetve másnap Szanyi már nem volt ott, ezért egyedül maradtak estig a gép indulásáig és ezért fejenként 50 eurós készpénztámogatást kértek.
Sokszor tapasztalom, hogy a felek nem azért elégedetlenek egy tárgyalás végén, mert keveset kaptak, hanem azért mert többre számítottak. Ezért nagyon fontos a másik fél elvárásainak alakítása, amit a tárgyalás során jó időben megosztott információ átadással megtehetjük.
Ha az egyik fél azt hiszi, hogy business-class, privát limuzin, 5 csillagos szálloda, Michelin csillagos étterem jár mindenkinek, akit az EU hív meg látogatásra, akkor elégedetlen lesz a fent említett körülményekkel. Mit jelent a dinom-dánom? Egy három-fogásos étkezést, vagy homárnak is kell lennie?
Ha ingyen kapunk egy utat, azért kell-e valamit teljesítenünk? Elvár-e valamit a másik fél? Kért-e érte valamit? Kérhet-e érte valamit? Tapasztalataink szerint ingyen ajándék odaadása a tárgyalásaink során nem jóindulathoz vezet, hanem mohósághoz. Nagy lesz a kísértés, ha ennyi mindent kaptunk, akkor kérjünk még? Kinek a hibája ez, azé, aki adja, vagy azé, aki kér még?
Ahhoz, hogy mindez ne következzen be, legalább egy nagyon fontos dolgot tegyünk meg minden tárgyalásunk végén:
Egyezzünk meg abban, hogy miben egyeztünk meg! A végén csak egy pár percet kell rá szánni, de nagyon sok későbbi vita elkerülhető, ha mindenki igazolja a feltételezéseit, és tudja, hogy pontosan mit kap, és ezért mit kell adnia cserébe.
Papp Zoltán Scotwork Magyarország konzultáns
1.Az elvárásokat nem alakítjuk 2. Nem vagyunk konkrétak 3. Nem adunk megfelelő információt
4. Nem igazoljuk a feltételezésinket 5. Jóindulatból adunk ingyen 6. Mohók leszünk
7.Nem egyezünk meg abban, hogy miben egyeztünk meg
Az alap konfliktus abból adódott, hogy Szanyi Tibor meghívta a Gój motorosok csapatát egy fogadás elvesztése kapcsán Brüsszelbe egy „dínom- dánom” vacsorára.
A következő sérelmei vannak a meghívott vendégeknek: Fapados repülőjárattal kellett utazniuk, nem várta senki őket a repülőtéren, meg kellett nézniük a z európai unió székházát, a vacsorán nem lehetett választani, mert fix menü volt, illetve másnap Szanyi már nem volt ott, ezért egyedül maradtak estig a gép indulásáig és ezért fejenként 50 eurós készpénztámogatást kértek.
Sokszor tapasztalom, hogy a felek nem azért elégedetlenek egy tárgyalás végén, mert keveset kaptak, hanem azért mert többre számítottak. Ezért nagyon fontos a másik fél elvárásainak alakítása, amit a tárgyalás során jó időben megosztott információ átadással megtehetjük.
Ha az egyik fél azt hiszi, hogy business-class, privát limuzin, 5 csillagos szálloda, Michelin csillagos étterem jár mindenkinek, akit az EU hív meg látogatásra, akkor elégedetlen lesz a fent említett körülményekkel. Mit jelent a dinom-dánom? Egy három-fogásos étkezést, vagy homárnak is kell lennie?
Ha ingyen kapunk egy utat, azért kell-e valamit teljesítenünk? Elvár-e valamit a másik fél? Kért-e érte valamit? Kérhet-e érte valamit? Tapasztalataink szerint ingyen ajándék odaadása a tárgyalásaink során nem jóindulathoz vezet, hanem mohósághoz. Nagy lesz a kísértés, ha ennyi mindent kaptunk, akkor kérjünk még? Kinek a hibája ez, azé, aki adja, vagy azé, aki kér még?
Ahhoz, hogy mindez ne következzen be, legalább egy nagyon fontos dolgot tegyünk meg minden tárgyalásunk végén:
Egyezzünk meg abban, hogy miben egyeztünk meg! A végén csak egy pár percet kell rá szánni, de nagyon sok későbbi vita elkerülhető, ha mindenki igazolja a feltételezéseit, és tudja, hogy pontosan mit kap, és ezért mit kell adnia cserébe.
Papp Zoltán Scotwork Magyarország konzultáns
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése